Plus Zwaveluitstoot van zeeschepen moet fors minder

Vanaf 1 maart 2020 mogen zeeschepen niet meer varen op brandstof die meer dan een halve procent zwavel bevat. Dat werd vorige week in Londen beslist op een VN-milieuconferentie voor de maritieme sector.

Fran Herpelinck | 31 oktober 2018
Oil Carrier 1722441 1920

De scheepvaart is verantwoordelijk voor een groot deel van de uitstoot van zwavel. Dat besef leeft al even in de sector, maar werd tot nog toe niet adequaat aangepakt. Ter illustratie: de 16 grootste zeeschepen stoten samen evenveel zwavel uit als alle auto’s samen, wist men in 2009 al. Meer dan 70 procent van de huidige zwaveluitstoot wereldwijd is te wijten aan zeeschepen.

Bunkerolie

Zeeschepen tanken massaal ‘bunkerolie’, die erg vervuild is en daarvoor vaak veel zwavel bevat. Op volle zee worden de uitlaatgassen, eveneens rijk aan zwavel, de lucht ingeblazen. In de jaren 1980 kwamen de eerste restricties, omdat de hoge uitstootvoet van zeeschepen en het zwavelgehalte in de lucht direct gelinkt werden aan zure regen. Sinds 2012 moeten zeeschepen een filter laten plaatsen of zuiniger brandstoffen tanken, met een maximaal zwavelgehalte van 3,5 procent. Op een speciale milieuconferentie van de Verenigde Naties, die vorige week in Londen plaatsvond, schroefde de maritieme sector de toegelaten norm terug naar 0,5 procent zwavel.

Historisch akkoord

Belgische reders, die al herhaaldelijk aandrongen op strengere internationale uitstootnormen, spreken van een historisch akkoord. Ze wijzen naar het onbegrip van de groeilanden, die bij eerdere onderhandelingen steevast op de rem gingen staan. “Dat was ook nu het geval, maar toch is het plan niet afgezwakt. Dat is een overwinning”, zegt reder Ludovic Laffineur aan VRT NWS.

Door de nieuwe regelgeving zullen zeeschepen enkel nog brandstof kunnen tanken met een maximaal zwavelgehalte van 0,5 procent. Minister Tommelein hoopt alvast dat de nieuwe regels een einde maken aan heavy fuel, een restbrandstof van mindere kwaliteit die raffinaderijen aan spotprijzen aan de scheepssector verkopen. Volgens zijn kabinet is er aansluitend op de nieuwe uitstootnorm nood aan een internationaal controlesysteem.

Parrafine recycleren

Nog op de conferentie werd besloten dat schepen vanaf 2021 geen paraffine meer mogen dumpen in zee. Die stof, ook een bestanddeel van ruwe olie, komt vrij bij het schoonmaken van tanks en pompslangen op de schepen. Via een nieuw controle- en recyclagesysteem wil men reders aanmoedigen om de paraffine aan wal te laten recycleren.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.