Voert Brussel een stadstol in?

Wie onze hoofdstad binnenrijdt, moet daarvoor binnenkort een tol betalen. Dat kondigde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt aan. Maar haar collega minister Sven Gatz wil eerst in dialoog gaan met de andere regio’s.

Ellen Vervoort | 28 augustus 2019
Belgium 882455 1920

In haar regeerakkoord pleit de Brusselse regering voor een slimme kilometerheffing om de verkeersfiscaliteit in de hoofdstad te vergroenen. Daarbij betalen autobestuurders per gereden kilometer, rekening houdend met het tijdstip, de plaats en de uitstoot. Om de daad bij het woord te voegen, kondigde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt daarom een variant op die kilometerheffing aan: bestuurders zullen nog voor het einde van deze legislatuur een stadstol moeten betalen.

Slimme camera’s

“In Europese steden als Oslo, Stockholm, Göteborg en Londen is zo’n stadstolsysteem vandaag al een succes. Daar is de filedruk afgenomen en de luchtkwaliteit verbeterd. Een stadstol levert Brussel bovendien meer op dan een kilometerheffing. Het aantal kilometers dat je in een stad kan afleggen is immers beperkt en een slimme kilometerheffing werkt met onboard units die een hoge installatiekost kennen”, zegt mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) aan De Morgen.

Het grootste gedeelte van de infrastructuur ligt er overigens al. Dat zijn de 190 slimme camera’s met nummerplaatherkenning die het gewest vandaag gebruikt voor de lage-emissiezone. Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt aan VRT NWS: “Als we dat systeem uitbreiden, kan de prijs variëren naargelang het tijdstip, de plek van binnenrijden, de uitstoot en de grootte of het vermogen van de wagen.” Waar en volgens welke tarieven autobestuurders in Brussel zullen worden belast, is nog niet beslist.

Vlaamse pendelaars

Om die nieuwe tol voor de Brusselaars (deels) te compenseren, zal ook de gewestelijke autofiscaliteit een hervorming ondergaan. Brusselaars die voor alternatieven kiezen zoals het openbaar vervoer of de fiets, betalen zelfs minder. Maar voor de Vlaamse pendelaars is dat niet het geval. “Dit kan de druk verhogen om ook in de andere gewesten een kilometerheffing in te voeren”, voorspelt Cathy Macharis.

Volgens Brussels minister van Financiën Sven Gatz moet er eerst overlegd worden met de andere regio’s. Hij noemt de uitspraken van zijn collega dan ook voorbarig.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!