Plus Voedingssector bespaart 56.000 ton per jaar door lichtere verpakkingen

De Belgische voedingssector heeft sinds 2004 jaarlijks zo’n 56.000 ton verpakkingen bespaard. Dat blijkt uit cijfers van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. Een nieuw verpakkingspreventieplan moet bedrijven ondersteunen om steeds meer in te zetten op circulaire verpakkingen.

Elke Doms | 3 maart 2020
Dankzij Lichtere Verpakkingen Kon De Voedingssector Heel Wat Plastic Besparen
Dankzij lichtere verpakkingen kon de voedingssector het afgelopen jaar 5 kg verpakkingen per persoon besparen.

Sinds 2004 is het volume verkochte voedingsproducten in België gestegen met 31 procent. Dankzij allerlei ingrepen slaagden voedingsbedrijven erin om de hoeveelheid verpakkingen in diezelfde periode stabiel te houden: lichtere drankflesjes, dunnere folies op schaaltjes, het weglaten van plastic handvatten bij multipacks, leveringen in bulk in plaats van in zakken, ... Volgens Fevia kon er zo jaarlijks 56.000 ton verpakkingen bespaard worden, oftewel zo’n 5 kg per Belg per jaar.

Niet op de lauweren rusten

De sector blijft niet op de lauweren rusten. Fevia maakt driejaarlijks een verpakkingspreventieplan op voor de sector. Het nieuwe plan, dat nog loopt tot 2022, bevat in totaal 742 maatregelen om in te zetten op duurzamere verpakkingen. Er wordt onder meer gedacht aan het weglaten van plastic coatings, het gebruik van kleuren die beter recycleerbaar zijn, meer gerecycleerd plastic in flessen en schaaltjes, en het inzetten van biogebaseerde plastics. In totaal nemen 150 voedingsbedrijven deel aan het plan, dat is bijna 60 procent van alle voedings- en drankverpakkingen op de Belgische markt.

Bart Buysse, CEO van Fevia: “De uitdaging is om verpakkingen te verduurzamen zonder daarbij de functies van verpakkingen uit het oog te verliezen: ze helpen onder meer om de veiligheid van onze voeding te garanderen, om voedselverlies tegen te gaan en om consumenten goed te informeren.”

Alleen nog duurzame verpakkingen tegen 2025

Het preventieplan kadert in een engagement van de voedingssector om tegen 2025 alleen nog maar herbruikbare, recycleerbare, composteerbare of biologisch afbreekbare huishoudelijke verpakkingen op de markt te brengen.

Er ligt ook een roadmap klaar om dat op een gecoördineerde manier voor elkaar te brengen: ‘Voedingsverpakking van de Toekomst’. Dat initiatief van speerpuntcluster Flanders’ FOOD, waar Fevia deel van uitmaakt, en het consortium Pack4Food bepaalt de richtlijnen voor onderzoek en ontwikkeling voor de periode van 2019 tot 2030.

De roadmap wil onder meer het onderzoek stimuleren naar actieve, intelligente en gepersonaliseerde verpakkingen, waarmee producten bijvoorbeeld beter getraceerd kunnen worden vanaf hun productie of origine. Ook logistiek is een belangrijk aspect: via e-commerce wordt er steeds vaker geleverd tot aan de voordeur van de consument. Met de roadmap moet er een duurzaam antwoord worden geformuleerd op de specifieke uitdagingen die dat met zich meebrengt.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.