Unilever, Patagonia, IKEA en Interface zijn koplopers op het vlak van duurzaamheid

Uit de jaarlijkse survey van consultancybedrijven GlobeScan en SustainAbility blijkt dat Unilever door experts gezien wordt als dé leider op het vlak van duurzaamheid. Er zijn ook enkele opmerkelijke nieuwkomers als Microsoft en L’Oréal.

Inès Aoun | 18 augustus 2020
Unilever Sign Mexico 990X557 Tcm1352 420843

Al voor de drieëntwintigste keer vragen GlobeScan en SustainAbility aan experts van over de hele wereld welke bedrijven het label van duurzame leider verdienen. 42 procent van de zevenhonderd deskundigen vinden dat die titel - voor het tiende jaar op rij - moet gaan naar Unilever.

Nieuwkomers

Vaste waarden als Patagonia, IKEA en Interface staan respectievelijk op plaats twee, drie en vier. Het Braziliaanse cosmeticabedrijf Natura & Co vervolledigt de top vijf. Danone, Tesla, Nestlé en Marks & Spencer staan steevast in de lijst, opvallend is echter dat dit jaar ook enkele ‘nieuwkomers’ hun intrede doen. Al gaat het niet om obscure bedrijven, maar om bekende namen als Microsoft, het Deense energiebedrijf Ørsted, L’Oréal en het Indiase Tata (bekend van Tata Steel).

SDG’s

Daarnaast vroegen GlobeScan en SustainAbility de deskundigen naar wat ze precies verstaan onder een ‘duurzame leider’. Duurzaamheid integreren in hun core business staat op nummer één, maar de ondervraagden geven ook aan dat ze het belangrijk vinden dat bedrijven ambitieuze doelen stellen en zich engageren om de SDG’s te halen.

Sommige experts voorspellen echter dat de gevolgen van de pandemie de urgentie van de klimaatverandering nog lange tijd zullen overschaduwen. Anderen zijn het daar niet mee eens. Ze denken dat er opnieuw meer aandacht zal gaan naar duurzaamheid om ons te wapenen tegen de gevolgen van de klimaatverandering en tegen mogelijk nieuwe pandemieën.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!