Plus Unilever koppelt duurzaamheid aan sociale gelijkheid

Elf jaar geleden lanceerde Unilever een actieplan om tegen 2020 zijn CO2-uitstoot te halveren. Vandaag breidt de multinational zijn duurzame ambities uit met doelstellingen voor sociale inclusie. “In 2019 hebben we 800.000 landbouwers geholpen om hun technieken te verbeteren, om op een duurzame manier een hogere opbrengst te krijgen.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van het magazine:
Susanovamagazine juni 2021
Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Future Food
Inès Aoun | 23 juni 2021
Ben And Jerrys Future Foods
In België maakt veganistisch ijs van Ben & Jerry’s nu al 10 procent van de verkoop uit.

Elk jaar staat Unilever wel ergens in de top drie van multinationals die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen: in de Globe-Scan/SustainAbility Survey, bij de ngo CDP, in de S&P Dow Jones Sustainability Index … Die erkenningen komen er niet van de ene dag op de andere. In 2010, toen duurzaamheid wellicht nog niet tot de directieraden van alle grote bedrijven was doorgedrongen, lanceerde het Brits-Nederlandse bedrijf een tienjarig actieplan: het Sustainable Living Plan. Silvia Wiesner, General Manager van Unilever België & Luxemburg, praat met ons over de lessons learned en over de plannen voor de toekomst.

Sustainable Living Plan

Waarom lanceerde Unilever tien jaar geleden het Sustainable Living Plan?

Silvia Wiesner: “De aandrijver van die strategie was onze toenmalige CEO Paul Polman. Hij besefte dat we als multinational de impact en de reikwijdte hadden om te helpen om de klimaatopwarming af te remmen. Hij heeft toen een langetermijnstrategie op poten gezet met als missie onze omzet te verdubbelen en onze CO2-uitstoot te halveren. Polman wilde aan de zakenwereld bewijzen dat beide hand in hand kunnen gaan.”

“Het bleef overigens niet bij vage beloftes. Unilever stelde specifieke doelen op waarop telkens een cijfer werd geplakt, goed wetende dat het daarop afgerekend kon worden. Elk jaar kwam er een voortgangsrapport uit dat op een transparante en open manier beschreef waar we stonden.”

Hoe vertaalde de strategie zich op regionaal niveau?

“Ik werkte toen op de marketingafdeling in Duitsland en ik herinner me dat de communicatie over de doelstellingen duidelijk was en niet voor interpretatie vatbaar. Tegelijkertijd kregen regionale takken de vrijheid om die doelen op hun manier te bereiken. Wie dat wilde, kreeg begeleiding van medewerkers uit het hoofdkantoor.”

“Die werkwijze is intussen geëvolueerd. Waar vroeger alles top-down werd doorgegeven, maakt purpose-driven werken - ik gebruik dat woord liever dan ‘duurzaamheid’, omdat het in mijn ogen méér omvat - nu deel uit van ieders takenpakket. Het ligt aan de basis van alle beslissingen die we nemen: of het nu gaat om het lanceren van een marketingcampagne, een nieuwe productlijn ... Als ik mensen aanneem, pols ik steevast naar hun drijfveren op het vlak van mens en milieu.”

Als u de balans van tien jaar Sustainable Living Plan opmaakt, is die dan eerder positief of negatief?

“Uiteindelijk hebben we een groot deel van die doelstellingen bereikt. We zorgden onder andere voor een CO2-reductie met 75 procent van de emissies gelinkt aan de energie ten opzichte van 2008. Het afval dat vroeger werd gestort, is gedaald met 96 procent per ton tegenover 2008. Maar we hebben ze niet allemaal gehaald. Zo wilden we tegen 2020 100 procent van onze grondstoffen uit duurzame landbouw halen. Uiteindelijk zijn we op 67 procent gestrand. Toch is de strategie voor ons een succes. Want we vonden het belangrijker om ambitieuze doelstellingen voorop te stellen, dan doelen die we sowieso zouden halen. Dat zit zo in onze bedrijfscultuur ingebakken.”

Sociale inclusie

In 2020 viel het doek over het Sustainable Living Plan. Hebben jullie ondertussen een nieuwe strategie gelanceerd?

“Inderdaad. Het Unilever Compass bouwt voort op de vorige strategie. Doelstellingen die we nog niet hebben gehaald, geven we niet op. En waar we het al wel goed deden, gaan we nog een stapje verder. Zo mogen onze producten – van grondstof tot verkoop – in 2039 netto geen emissies meer uitstoten. De klimaatverandering een halt toeroepen blijft voor ons een cruciaal topic. Daarnaast hebben we een tweede uitdaging toegevoegd: de sociale gelijkheid promoten. Het gaat dan onder andere over anti-discriminatiemaatregelen. Ons personeelsbestand moet tegen 2025 bijvoorbeeld voor 5 procent uit mensen met een beperking bestaan. We gaan tegen die tijd ook onze werknemers scholen of herscholen zodat ze nog lang kunnen meedraaien in een wereld die continu verandert. In totaal hebben we tien doelstellingen opgesteld om ons steentje bij te dragen aan sociale inclusie.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.