Timberland wil 100% circulair zijn

Timberland wil tegen 2030 volledig circulair zijn. Om zijn impact op de natuur naar eigen zeggen positief te maken, wil het merk bovendien al zijn producten samenstellen uit materialen afkomstig van regeneratieve landbouwprojecten.

Ellen Vervoort | 4 september 2020
Timberland Circulair Natuur
Naast de investeringen in regeneratieve landbouw, wil Timberland in 2030 ook volledig circulair zijn.

Tegen 2030 zal het merk al het leer, katoen, rubber, wol en suikerriet voor zijn producten halen uit regeneratieve landbouwprojecten. Dat is een verzamelnaam voor biologische landbouwmethodes waarbij boeren er actief naar streven de biodiversiteit te vergroten, vruchtbare grond te creëren, uitsluitend regenwater te gebruiken en CO2 op te vangen. Runderen kunnen bijvoorbeeld in natuurlijke patronen grazen waardoor de bodem de kans krijgt om te herstellen en meer koolstof op te slaan. Die lokale compensatie van de CO2-uitstoot via landbouw staat ook bekend onder de naam carbon farming.

Eerste collectie dit najaar

Timberland voegt meteen de daad bij het woord. Dit najaar brengt het zijn eerste collectie laarzen op de markt gemaakt uit leer afkomstig van Thousand Hills Lifetime Grazed, een regeneratief project in de VS. In de toekomst wil het een volledige toeleveringsketen uitbouwen in de VS, Australië en Brazilië. Het onderzoek naar de voordelen van regeneratieve landbouw staat nog in zijn kinderschoenen. In samenwerking met ngo The Savory Institute investeert Timberland daarom in bijkomende studies.

Gerecycleerd leer

Naast de investeringen in regeneratieve landbouw, wil Timberland in 2030 volledig circulair zijn. Daarvoor zette het enkele jaren geleden al stappen. Het bracht als een van de eerste merken een stof gemaakt uit gerecycleerde plastic flessen op de markt. Nu wil het merk zijn assortiment uitbreiden met materialen als gerecycleerd leer. De schoenen, jassen en andere fashion items zullen bovendien zo worden vormgegeven dat ze aan het einde van hun leven gemakkelijk uit elkaar kunnen worden gehaald. Op die manier kunnen de materialen waaruit ze bestaan eenvoudig gerecycleerd worden. Om dat mogelijk te maken, werkt het bedrijf aan manieren waarop klanten hun producten terug naar Timberland kunnen sturen.

Colleen Vien, duurzaamheidscoördinator bij Timberland, aan Fast Company: “We zijn niet naïef: we weten dat we als fashionmerk een grote impact hebben op het milieu. Hoewel we de laatste jaren al heel hard hebben gewerkt om onze impact te minimaliseren en de industrie te inspireren, is het gewoon tijd om het nog beter te doen.”

Bron: Timberland, Fast Company, GreenBiz, BusinessGreen

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!