Plus Steeds meer initiatieven met voertuigen op waterstof

Open Vld wil een passagierstrein op waterstof laten rijden door de Gentse haven. West-Vlaanderen lanceert verschillende projecten om transport op basis van waterstof te stimuleren. En een Europees samenwerkingsproject mikt op meer waterstofauto's in Europese grootsteden.

Lien Moris | 14 mei 2018
Waterstoftrein Alstom Coradia I Lint C Alstom
© Alstom

Terwijl de goederentreinen in de Gentse haven op diesel rijden, pleit Open Vld voor een passagierstrein op waterstof, schrijft De Morgen. Die zou rijden op de spoorlijn tussen Gent en Zelzate, die nu enkel gebruikt wordt voor goederentransport.Waterstof zou in Vlaanderen voldoende aanwezig zijn als restproduct van bedrijven. Maar Gentse schepen Christophe Peeters denkt zelfs aan een waterstofcentrale in de haven, zodat de brandstof niet geïmporteerd hoeft te worden en ook schepen waterstof kunnen tanken. Op termijn wil Open Vld de spoorlijn bovendien doortrekken naar Terneuzen. 

Interesse van bedrijven

Onder meer staalbedrijf ArcelorMittal, de voornaamste gebruiker van de spoorlijn, zou mee in het project willen stappen. Transportbedrijf Alstom, dat in 2016 al het eerste prototype van een regionale trein op waterstof voorstelde, wil de treinen leveren. Sommige experts waarschuwen wel dat waterstof een risico inhoudt omdat het zeer ontvlambaar is.

West-Vlaanderen wil meer waterstofauto's

Ook in West-Vlaanderen groeit de interesse in waterstof als duurzame brandstof. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen is overtuigd van de economische opportuniteiten van waterstof voor de West-Vlaamse economie. “Waterstof kan in de haven van Zeebrugge opgewekt worden uit windenergie op zee op momenten dat er minder vraag is”, vertelt voorzitter Jean de Bethune. “Het wagenpark van gemeenten, intercommunales maar ook van bedrijven kan verder vergroend worden door waterstofvoertuigen, bijvoorbeeld vorkheftrucs, in te zetten. We werken ook aan een proefproject met zelfrijdende bussen op waterstof in de Westhoek. De eerste tests op het terrein zijn nog voor dit jaar voorzien.”

Verder wil de POM helpen met de omschakeling van het professioneel vervoer naar waterstof. Ze focust zowel op vrachtwagens als op binnenschepen. “We willen mee werk maken van de uitbouw van waterstoftankstation op onze overslagplatformen in bijvoorbeeld Wielsbeke of Schaapsbrugge in Roeselare.”

Waterstof in Europese hoofdsteden

Naar auto’s op waterstof is er momenteel nog weinig vraag. Het Europese project ZEFER (Zero Emission Fleet vehicles for European Roll-out), een samenwerking tussen België, de UK, Duitsland en Frankrijk, wil daar verandering in brengen. ZEFER zal 180 brandstofcelvoertuigen of FCEV’s inzetten in Parijs, Brussel en Londen. Het gaat om taxi’s, privéhuurwagens en politiewagens. De partners willen aantonen wat de voordelen zijn als je dit type voertuigen inzet in grote wagenparken in (vervuilde) stadscentra. De uitrol van de wagens zal het bestaande infrastructuurnetwerk stimuleren, zodat de rendabiliteit van de waterstofstations verbetert en de commercialisering van waterstof een duw in de rug krijgt.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.