Race naar elektrische auto's in India

India heeft ambitieuze plannen om tegen 2030 alle met gas aangedreven wagens van het wegennet te halen en te vervangen door elektrische exemplaren. Autoconstructeurs zetten alle zeilen bij.

Paul Gebruers | 9 februari 2018
Mahindra

Nabij hoofdstad New Delhi loopt de tweejaarlijkse nationale Indiase autobeurs. Alle autoconstructeurs tonen er minstens één elektrisch voertuig. Mahindra, het enige bedrijf dat momenteel elektrische auto’s rechtstreeks aan consumenten verkoopt, pakt uit met verschillende modellen en een elektrische bus.

Maruti Suzuki, de grootste constructeur van het land met bijna de helft van het marktaandeel, bouwt samen Toshiba en Denso een fabriek voor de productie van lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen. De productie-eenheid moet tegen 2020 operationeel zijn. Het Zuid-Koreaanse Kia Motors wil al een jaar vroeger een fabriek openen voor de bouw van een elektrische auto exclusief voor de Indiase markt.

“De Indiase regering gaat voluit voor voertuigen op batterijen”, zegt Sugato Sen, adjunct-directeur-generaal van de Society of Indian Automobile Manufacturers. “Met wagens die langere afstanden aankunnen en lagere kosten voor de batterijen zullen de consumenten wel volgen.”

Infrastructuur

Maar de huidige infrastructuur in India is ontoereikend voor de grote ambities. De elektriciteitsvoorziening is niet altijd betrouwbaar of zelfs niet beschikbaar en er zijn nog maar weinig oplaadpunten. “Dat is misschien wel het grootste struikelblok”, stelt Pawan Goenka, managing director van Mahindra. “Het plaatsen van duizend oplaadpunten in een stad is niet onbetaalbaar. Vijf miljoen dollar voor New Delhi volstaat.”

Autoconstructeurs vragen dat de overheid een versnelling hoger schakelt. Ze vragen een duidelijk beleid, een tijdschema en de nodige infrastructuur. “Dat geldt niet alleen voor de automobielsector. Ook voor bedrijven die de randinfrastructuur leveren”, zegt Guenter Butschek, ceo van Tata Motors.

De Indiase automarkt is de op vier na grootste ter wereld en tegen 2020 allicht de derde grootste, na de VS en China. 

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!