Plus Nudging leidt tot duurzamere voedingskeuzes in de supermarkt

Colruyt gaat deze maand seizoensgebonden groenten promoten door aanduidingen te plaatsen bij de uitgestalde groenten. Die actie is het gevolg van een studie van het departement Omgeving van de Vlaamse overheid, die aantoonde dat nudging (gedragsinterventie of een duwtje in goede richting geven) in de supermarkt wel degelijk tot duurzamere keuzes leidt.

Katelijne Norga | 2 januari 2019
Nudging Colruyt3
Deze maand start Colruyt in veertien winkels met een seizoensaanduiding voor groenten en fruit.

De Vlaming is steeds meer begaan met het milieu en het klimaat, en wil zijn impact hierop terugdringen. Maar die goede voornemens vertalen zich niet automatisch in duurzame keuzes. Zeker als het over voeding gaat, handelt de consument vaak uit gewoonte, snel en op basis van emoties. Gedragswetenschappen bieden een interessante invalshoek om mensen te helpen om duurzamere keuzes te maken.

Het potentieel van gedragswetenschappen werd in een eerdere studie al aangetoond. In 2016 leidden verschillende gedragsinterventies in winkels van Colruyt tot duurzamere keuzes van de klanten. Recent voerde de Vlaamse overheid ook nog een test op korte termijn uit bij Bio-Planet. Daarbij deed uitbreiding van de presentatieruimte van het gevogelte de verkoop met 14 procent stijgen. Om te bepalen of dergelijke acties ook op langere termijn blijven werken, werden de interventies gedurende negen maanden herhaald. Dergelijk onderzoek over zo’n lange periode is uniek voor de gedragswetenschappen in België.

Kleinere porties

Bij drie verschillende productgroepen werden gedragsinterventies uitgetest. Bij het aanbieden van twee kleinere portiegroottes van worst, opteerde ongeveer de helft van de klanten voor een kleinere portiegrootte. Dat leidde tot een daling van 18 procent kilogram verkochte worst. Doordat het aantal verkochte worsten gelijk bleef en de klant die niet compenseerde met andere vleesaankopen, werd de doelstelling van een portievermindering – namelijk een lagere vleesconsumptie - bereikt. Vegetarisch broodbeleg aanbieden naast een niet-vegetarische variant, leidde tot een meerverkoop van 65 procent van de vegetarische producten. Voor seizoensgroenten wijst het onderzoek uit dat de interventie geen of weinig effect heeft wanneer de klant een product sterk linkt met het seizoen (zoals een pompoen in de herfst). Een zwakkere koppeling met het seizoen, zoals een bloemkool in augustus, verhoogt wel de effectiviteit van de interventie.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.