Slechts 1 op de 10 nieuwe stadsbussen is volledig elektrisch

Er rijden nog maar heel weinig volledig elektrische stadsbussen rond op Europese wegen. Experts van de Milieu- en Transportkoepel T&E merken wel op dat het aantal aangekochte e-bussen jaar na jaar stijgt.

8 november 2018
Bus 2429091 1920

Meer dan 95 procent van de stedelijke gebieden in de EU kampen met luchtvervuiling, en een groot deel daarvan is te wijten aan dieselmotoren. Uit een analyse van de Milieu- en Transportkoepel T&E blijkt dat het aantal verkochte e-bussen tussen 2016 en 2017 steeg van 400 naar 1000. Nederland spant de kroon met meer dan 400 aangekochte bussen, België behoort tot de middenmoot.

Die stijgende trend zal zich de komende jaren verderzetten. Maar voorlopig gaat het erg traag. Amper 1 procent van de nieuwe bussen is volledig elektrisch, 8 procent zijn trolleybussen. Dat staat in schril contrast met China waar in 2018 99 procent van alle e-bussen (385.000 in totaal) wereldwijd rijden.

Drempels

Uit de analyse door T&E blijkt dat er twee belangrijke drempels zijn voor de elektrificatie van het bussenpark in Europa. Ten eerste is er de veel hogere kost bij aanschaf: tot tweemaal zoveel als een conventionele dieselbus. Dat maakt het vooral voor minder rijke gemeenten moeilijk om de aanschaf zonder hulp aan te kunnen. En het zijn meestal net die steden die met een grotere luchtvervuiling kampen.

De twee drempel is het gebrek aan een sterk beleid dat zowel de gemeenten als de fabrikanten stimuleert om te investeren in elektrische modellen. Zo’n beleid zou tot schaalvoordelen leiden die de prijs van elektrische bussen doen dalen.

Duur

Uit de analyse door T&E blijkt dat er twee belangrijke drempels zijn voor de elektrificatie van het bussenpark in Europa: de hoge kostprijs en het gebrek aan beleid. De aankoopprijs van een e-bus bedraagt tweemaal zoveel als een conventionele dieselbus. Dat maakt het vooral voor minder rijke gemeenten moeilijk om de aanschaf zonder hulp aan te kunnen. En het zijn meestal net die steden die met een grotere luchtvervuiling kampen.

Toch zijn elektrische bussen over hun hele levenscyclus niet duurder dan dieselbussen, berekende T&E. Tenminste, als ook hun impact op de lucht- en geluidsvervuiling wordt meegerekend. Als ook nog eens de impact op het klimaat in rekening wordt gebracht, zijn elektrische bussen de betere keuze.

“Elektrische bussen zijn nu al de superieure keuze in elk aspect”, zegt Lucien Mathieu, mobiliteitsanalist bij T&E. “Ze hebben geen uitstoot en zijn stil, comfortabel en zuinig. Als burgemeesters en regio’s de strijd tegen de luchtvervuiling en de klimaatcrisis ernstig nemen, is de enige rationale beslissing om voortaan alleen nog elektrische bussen aan te kopen.”

Europa

De tweede drempel is volgens T&E het gebrek aan een sterk beleid dat zowel de gemeenten als de fabrikanten stimuleert om te investeren in elektrische modellen. Zo’n beleid zou tot schaalvoordelen leiden die de prijs van elektrische bussen doen dalen. De Milieucommissie in het Europees Parlement pleit voor zo’n ambitieus beleid, met een aankoopdoelstelling van 50 procent e-bussen tegen 2025 en 75 procent tegen 2030. Maar het parlement zelf volgt voorlopig niet.

“Voor steden die worstelen met de hoge prijs van e-bussen zou er een fonds beschikbaar moeten komen in de nieuwe EU-begroting van 2020”, zegt Lucien Mathieu van T&E. “En om de prijs verder te drukken is er nood aan een Europees doelstelling voor nieuwe stadsbussen. Daarom dringen we er bij het hele parlement op aan om de voorstellen te steunen als volgende week beslist wordt over nieuwe standaarden voor vrachtwagens en bussen.”

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!