Lidl test elektrische truck zonder chauffeur

Lidl start een proefproject met elektrische vrachtwagens zonder chauffeur in Zweden. Het discountbedrijf werkt daarvoor samen met de Zweedse start-up Einride, die de zelfrijdende truck T-Pod ontwikkelt.

Paul Gebruers | 6 februari 2018
Img 2306

Lidl wil het voertuig inzetten tussen Helsingborg en Göteborg. Die afstand is tweehonderd kilometer. Dat komt overeen met de reikwijdte van de truck. De test start in het derde kwartaal van 2018. In een eerste fase rijdt de truck tussen distributiecentra. 

De T-Pod is volledig elektrisch en kan nagenoeg helemaal zelfstandig rijden. Er is geen chauffeur aan boord. Op de weg van en naar de afritten wordt het vanop afstand bestuurd door mensen. 

Geen chauffeur nodig

Het voertuig is zeven meter lang en kan vijftien paletten vervoeren. Als de truck volledig geladen is, weegt die twintig ton. De laadcapaciteit is kleiner dan die van een conventionele truck. In een klassieke oplegger passen 33 paletten en kan het totaalgewicht tot 44 ton gaan.

“Met de elektrische T-Pod wordt het mogelijk om de milieu-impact van het transport met honderd procent te verminderen”, zegt Johannes Fieber, ceo van Lidl in Zweden. De T-Pod is een pak geavanceerder dan de elektrische truck van Tesla. 

Voor dit proefproject werkt Lidle samen met Einride. Dat bedrijf werd opgericht door Robert Falck, een voormalige ingenieur van Volvo Trucks. Hij investeerde samen met beleggers 3,5 miljoen euro in de ontwikkeling van de T-Pod.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!