Plus Kanaal maakt comeback

Steeds meer bedrijven ontdekken de mogelijkheden van de fileloze waterwegen. Kanalen en rivieren vormen niet alleen een aantrekkelijk alternatief voor het dichtgeslibde wegverkeer, ze creëren ook ruimte voor groei. “Je zou als ondernemer wel gek zijn om je blind te staren op de file aan je voordeur, terwijl er aan je achterdeur een blauwe boulevard zomaar open ligt.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Dossier Transport & Mobiliteit
Senne Starckx | 15 september 2017
Albertkanaal Containerterminal Meerhout
De Vlaamse Waterweg nv

Het valt wellicht niet zo hard op, maar het is de laatste jaren opmerkelijk drukker geworden op de Vlaamse binnenwateren. Zozeer zelfs dat 2017 een absoluut recordjaar lijkt te worden voor de Vlaamse binnenvaart. Tijdens de eerste maanden van dit jaar lag het goederentransport met 24 miljoen ton ruim 7 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Omdat tonnagecijfers alleen niet zoveel zeggen, houdt De Vlaamse Waterweg – het Vlaams agentschap dat instaat voor het beheer en de exploitatie van de belangrijkste waterwegen in Vlaanderen – ook het aantal verscheepte containers bij. Dat waren er het eerste kwartaal van dit jaar 265.000, wat overeenkomt met een stijging van bijna 8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.