Plus Zeven industriële partners willen waterstof importeren

Om de klimaatdoelstellingen te halen en de uitstoot van CO2 terug te dringen, moet België nog een tandje bijsteken. Een ‘waterstofcoalitie’ van zeven grote industriële spelers en publieke stakeholders gelooft dat waterstof een antwoord biedt op de uitdaging. Zij tekenden een samenwerkingsakkoord om concrete projecten te realiseren, zoals de import van waterstof uit het buitenland.

Elke Doms | 22 november 2019
2019 11 22 14 33 58 Primeur In België Zeven Toonaangevende Spelers Tekenen Samenwerkingsakkoord Voo
© Port of Antwerp

Het gaat om de havens van Antwerpen en Zeebrugge, baggeraar Deme, energiereus Engie, rederij Exmar, gasbedrijf Fluxys, en het kennis- en samenwerkingsplatform WaterstofNet. Zij zullen eerst de haalbaarheid van het project bestuderen.

Energietransitie

Veel experts zien (groene) waterstof als een belangrijke schakel in de energietransitie. Waterstof kent talloze toepassingen. Het is een veelgebruikte grondstof voor de chemische industrie en kan ook dienen als brandstof voor auto’s, fabrieken en cv-ketels en als opslagmiddel voor duurzame elektriciteit.
Of waterstof al dan niet groen is, is afhankelijk van het productieproces. Waterstof ontstaat door water via elektrolyse om te zetten in waterstof enerzijds en zuurstof anderzijds. Als de nodige elektriciteit opgewekt wordt met fossiele brandstoffen, gaat het duurzame effect verloren. Idealiter komt de energie dus uit hernieuwbare bronnen, zoals zonne- en windenergie. Die zijn in België momenteel echter onvoldoende beschikbaar om grote hoeveelheden groene waterstof te produceren.

Grootschalige plannen

Om de groene waterstofeconomie doorgang te laten vinden, zouden we die dus moeten importeren, verwachten de partners. Dat kan bijvoorbeeld uit streken als Chili en Oman, waar er een overschot aan zon en wind is. De waterstof kan dan per schip naar de haven van Zeebrugge of Antwerpen vervoerd worden.

De deelnemers van het project zien het meteen groots. "Bedoeling is om een plan uit te werken op grote schaal. We spreken over miljoenen tonnen waterstof per jaar," meldt de Haven van Antwerpen aan de VRT. Ook Adwin Martens, directeur van WaterstofNet, benadrukt: "Deze samenwerking biedt belangrijke perspectieven naar een verdere grootschalige uitrol van waterstoftoepassingen."

In de eerste fase gebeurt er een analyse van de volledige import- en transportketen van waterstof. Daaruit moet blijken welke de beste manier is om waterstof te vervoeren voor de verschillende toepassingen binnen de energie- en chemiesector. Dat zal ongeveer een jaar in beslag nemen.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.