Plus EU-Parlement wil de verkoop op diesel- en benzineauto’s bannen tegen 2035

Het Europees Parlement heeft de CO2-standaarden voor auto’s grondig bijgeschaafd. Tegen 2035 mogen auto’s geen CO2 meer uitstoten. Definitief is de beslissing allerminst. Het voorstel gaat nu naar de Europese Raad.

Inès Aoun | 9 juni 2022
1654708032335 20220608 Ep 132535 H Fma Eg 0042

Eerder op de avond (op woensdag 8 juni) werd een plan om het emissiehandelssysteem te hervormen weggestemd door een coalitie van extreemrechts, extreemlinks, de groenen en de sociaaldemocraten. Maar het voorstel van de Europese Commissie om de CO2-standaarden voor nieuwe auto’s en bestelwagens te herzien, overtuigde wel een (kleine) meerderheid van de parlementsleden. Concreet moeten nieuwe auto’s die vanaf 2030 verkocht worden 55 procent minder CO2 uitstoten. Voor bestelwagens gaat het om 50 procent. Tegen 2035 mogen nieuwe wagens géén CO2 meer uitstoten. Dat betekent in de praktijk dat diesel-, benzine- en lng-voertuigen vanaf dat jaar niet meer op de markt gebracht mogen worden.

Autolobby

Het voorstel kreeg 339 ja-stemmen, 249 nee-stemmen en 24 onthoudingen. Volgens Euractiv is er sterk gelobbyd achter de schermen. Conservatieve parlementsleden wilden de verplichtingen versoepelen door bijvoorbeeld e-fuels toe te voegen of de CO2-uitstoot te verminderen met 90 procent in plaats van 100 procent. Nog volgens Euractiv probeerde de Duitse autoassociatie VDA parlementsleden te beïnvloeden om tegen de maatregel te stemmen.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.