Plus Elektrische auto levert binnenkort stroom aan huis

Het Kempische bedrijf BePowered ontwikkelde een methode om stroom uit elektrische wagens thuis te gebruiken. Met de Vehicle to Home-technologie kunnen werknemers de accu van hun elektrische auto overdag opladen op het werk, en die stroom ’s avonds gebruiken om te koken of televisie te kijken. 

Margot Kennis | 10 april 2018
Img 1952

BePowered, een softwarebedrijf gespecialiseerd in het aansturen van batterijen, is het geesteskind van Bart Eestermans. De Kempische ingenieur liet zich voor zijn project leiden door twee drijfveren: technologische creativiteit en duurzaamheid. “Ik ben ervan overtuigd dat we naar een maatschappijvorm moeten evolueren waarin mensen makkelijker toegang hebben tot duurzame energie”, aldus Eestermans.

Zonne-energie

Met de Vehicle to Home-technologie kan een elektrische wagen slim geladen en ontladen worden. “Bij veel mensen staat de auto overdag op het werk geparkeerd, toevallig tijdens de uren dat de zon het vaakst schijnt. Waarom die ideale omstandigheden voor zonne-energie niet beter  benutten?”, legt Bart Eestermans uit. “Vanaf het moment dat er een overschot is aan zonne-energie willen we de elektrische auto maximaal laden op de locatie van de werkgever. Die zal dus moeten investeren in zonnepanelen. De zonne-energie die de accu van de elektrische wagen overdag opslaat, kan de werknemer dan ’s avonds overzetten op zijn elektriciteitsnet thuis.”

Met deze technologie wil BePowered niet alleen tegemoetkomen aan de schommelingen in de beschikbaarheid van zonne-energie, maar ook inspelen op het teveel aan stroom in elektrische wagens. Die stroom blijft vandaag immers voor een groot deel onbenut. “De accu’s van elektrische wagens worden steeds groter, terwijl de meeste elektrische wagens hoogstens vijftig kilometer per dag afleggen. De accu van de Nissan Leaf kan bijvoorbeeld 40 kilowattuur opslaan, terwijl een autorit vaak niet meer dan 10 kilowattuur verbruikt”, vertelt Bart Eestermans. “Je zeult dus eigenlijk voortdurend drie vierde reservestroom mee. Als je weet dat 10 kilowattuur vaak al genoeg is om een woning van stroom te voorzien, zou het bijna zonde zijn om die resterende stroom niet thuis te benutten.”

Groener wagenpark

Het V2H-project van BePowered doet denken aan de Vehicle to Grid-technologie, die onder meer getest werd in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij gaven elektrische wagens ook stroom terug aan het openbare net, via slimme laadpalen. Het bedrijf van Eestermans werkte eerder ook al mee aan een proefproject in Nederland, waarbij in 35 woningen zonne-energie werd opgeslagen in aparte batterijen. Die stroom werd vervolgens vrijgegeven op het moment dat de woonwijk die het best kon gebruiken. 

Voor de ontwikkeling van de Vehicle to Home-technologie ontvangt BePowered steun van het Europese Interreg Vlaanderen-Nederlandprogramma Link2Innovate, dat grensoverschrijdende, vernieuwende projecten subsidieert. Het programma wordt gecoördineerd door Innotek uit Geel. Het bedrijf werkt samen met een Nederlandse partner. Bart Eestermans: “Samen ontwikkelen we een laadunit. BePowered ontwikkelt daarbij het beheersysteem voor de zonne-energie, onze Nederlandse partner levert de vermogenselektronica.”

Met zijn duurzame technologie mikt Bart Eestermans in de eerste plaats op bedrijven die hun wagenpark willen vergroenen. “We zien dat steeds meer bedrijven daar vandaag behoefte aan hebben. Zo kiezen steeds meer werkgevers voor plug-inhybrides. Volledig elektrische wagens, inclusief onze laad- en ontlaadtechnologie, kan daarbij de volgende stap zijn,” aldus Eestermans. Tegen september 2018 moet het eerste prototype van de V2H-toepassing operationeel zijn.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.