Ecover behaalt Zero Waste-certificaat

Ecover mag zich sinds kort, als eerste Belgisch bedrijf, houder van het TRUE Zero Waste-certificaat noemen. Het ecologische was- en schoonmaakmiddelenmerk uit Malle kreeg een platina score. SHE-manager Benny Oostvogels: “Een bewust afvalbeleid wordt steeds belangrijker en Ecover wil daarin als snelste schakelen.”

Ellen Vervoort | 29 oktober 2019
Benny Certif
©Ecover

Het TRUE Zero Waste-certificaat wordt uitgereikt door het Amerikaanse Green Business Certification Inc. (GBCI). Bedrijven die het certificaat behalen, gaan volgens de organisatie efficiënter om met grondstoffen en helpen de omschakeling naar de circulaire economie te versnellen. Door de cirkel te sluiten, zorgen ze voor minder broeikasgassen, afval en vervuiling, en investeren ze in grondstoffen, jobs en de gemeenschap, luidt het op de website. Tussen grote namen als Tesla en Microsoft prijkt nu ook Ecover als houder van het certificaat.

Strenge voorwaarden

Het certificaat behaal je niet zomaar. Om een aanvraag in te dienen, moet een bedrijf bijvoorbeeld voldoen aan zeven minimumvoorwaarden. Zo moet het onder andere aantonen de voorbije 12 maanden minimum 90 procent van haar afval te hebben hergebruikt. Benny Oostvogels: “Ecover doet zelfs nog beter met 98 procent.”

In een tweede stap moet de kandidaat aan de hand van enkele actiepunten of credits aantonen hoe hij bijdraagt aan de circulaire economie. “We hebben de keuze uit 81 credits. Voor elk project moeten er minstens 31 afgevinkt worden. Het certificaat sluit daardoor goed aan bij de moderne manier van bedrijfsvoeren”, zegt Oostvogels. “Bedrijven krijgen de vrijheid om de certificering op hun eigen manier in te vullen. En door scores toe te kennen, worden ze uitgedaagd om zichzelf te overstijgen: aan hoe meer credits je voldoet, hoe waardevoller het certificaat is.” Zo kunnen organisaties een zilveren, gouden of platina certificaat behalen.

Biologisch afbreekbaar

Voor het bedrijf uit het Antwerpse Malle was het niet moeilijk om de credits af te vinken. Oostvogels: “Een doorgedreven, selectieve afvalinzameling hoort er al tientallen jaren bij. We rapporteren maandelijks over hoeveel afval we generen en wat daarmee gebeurt. In het kader van de certificering hebben we de rapportage wel aangescherpt.”

Ook innovaties uit het verleden bleken perfect in het zero waste-plaatje te passen. Al sinds de oprichting veertig jaar geleden weert Ecover niet-ecologische en slecht biologisch afbreekbare stoffen uit zijn productieprocessen. “Onze R&D-afdeling heeft biologisch afbreekbare solvents ontwikkeld. Die mogen dan wel licht ontvlambaar zijn, ze zijn ook afbreekbaar en creëren daardoor geen gevaarlijk afval.”

Puntjes op de i

Ook de verpakkingen van Ecover passen in een doordacht afvalbeleid. Zo lanceerde het bedrijf in 2018 haar eerste volledig recycleerbare afwasmiddelfles, die ook nog eens uit 100 procent gerecycleerd plastic bestaat. Tegen 2020 wil Ecover enkel nog verpakkingen uit gerecycleerd materiaal gebruiken. Oostvogels: “Momenteel werken we aan een oplossing voor de dop, die vandaag maar voor 50 procent uit gerecycleerd polypropyleen bestaat. Dat materiaal wordt nog te weinig gerecycleerd. Door zelf de eerste stap te zetten, hopen we de vraag naar gerecycleerd polypropyleen te doen stijgen.”

Maar om het platina certificaat te behalen, moest Ecover ook enkele puntjes op de i zetten. Zo pakte het bedrijf de wegwerpverpakkingen aan waarin broodjes of slaatjes werden geleverd. “We kochten glazen schalen met bamboedeksels die onze cateraar kan gebruiken om het voedsel in te leveren. Dat is niet alleen beter voor het milieu, je eten smaakt ook gewoon beter.”

Motiverend

In totaal heeft Ecover alle 73 credits die het vooropgesteld had behaald. “Dat is erg uitzonderlijk”, weet Oostvogels. Ecover moet nu jaarlijks aan GBCI rapporteren om te bewijzen dat ze aan de criteria blijven voldoen.

Katja Coppens, communicatieverantwoordelijke bij Ecover: “De certificeringsprocedure was erg leerrijk. Die liet ons na te gaan hoever ons afvalbeleid al stond. Het heeft ons team ook sterker gemaakt. Door allemaal samen naar een bepaald doel toe te werken, hebben we op een jaar tijd heel veel kunnen verbeteren. Bovendien is iedereen er zich nu nog beter van bewust hoe belangrijk het is dat we onze afvalberg verkleinen.”

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!