Afgedankte gipsplaten voortaan getransporteerd via binnenvaart naar recyclagefabriek

Saint-Gobain start met een pilootproject waarbij afgedankte gipsplaten vervoerd zullen worden via de binnenvaart naar de recyclagefabriek van New West Gypsum Recycling in Kallo. Het werkt daarvoor samen met Imog en New West Gypsum Recycling, en krijgt ondersteuning van het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Multimodaal.Vlaanderen en Rebel.

Inès Aoun | 23 juni 2021
Saint Gobin

Gyproc, dat onderdeel uitmaakt van de Franse groep Saint-Gobain, laat al tien jaar gipsplaten recycleren door New West Gypsum Recycling. Via een speciale techniek kunnen de gipsplaten eindeloos gerecycleerd worden. Saint-Gobain kan de gerecycleerde gipsplaten daarna hergebruiken.

Eerste regionaal inzamelpunt

Om het transport naar de recyclagefabriek te verduurzamen, heeft Saint-Gobain nu de handen in elkaar geslagen met verschillende partners. Op de site van Imog in het West-Vlaamse Moen komt er een eerste regionaal inzamelpunt voor afgedankte gipsplaten. Zowel particulieren als professionele recyclagebedrijven zullen er hun gipsplaten kunnen aanleveren. Van de site in Moen wordt het materiaal dan via de binnenvaart naar Kallo vervoerd, waar de sites van Saint-Gobain en New West Gypsum Recycling gevestigd zijn.

Vrachtwagens van de weg

Door de kaart te trekken van duurzaam vervoer via de binnenvaart, kan Saint-Gobain per bootvracht vele containertransporten van de weg halen. Een schip kan in een keer 400 ton herbruikbaar gips vervoeren, het equivalent van ongeveer 16 vrachtwagens van 24 ton.

De partners willen het pilootproject op termijn graag verder uitbreiden over heel België. In de toekomst wil Saint-Gobain het project zelfs invoeren in de Benelux.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!