Plus Aerocircular wil vliegtuigonderdelen tweede leven geven

Wanneer vliegtuigen met pensioen gaan, zijn ze niet versleten. Aerocircular wil vanaf dit najaar vijftig toestellen per jaar ontmantelen en zoveel mogelijk onderdelen een tweede leven geven. “Circulariteit is het doel. Bij de ontmanteling en recyclage van de toestellen zullen wij verder gaan dan onze concurrenten”, zegt Toon Wassenberg, Chief Sustainability Officer bij Aerocircular.

Anne Vandenbosch | 16 mei 2018
Aerocircular 1 L Koen Straut En R Toon Wassenberg Web
Aerocircular

Aerocircular, opgestart in 2016, biedt vliegtuigeigenaars end-of life-diensten aan voor hun toestellen. Het bedrijf wil vanaf september volledig operationeel zijn op de luchthaven van Oostende. De komende maanden komt hier een ontmantelingshal van 90 op 50 meter, aansluitend een magazijn en stockageruimte van 4000 vierkante meter en kantoorruimte. Toon Wassenberg: “In de ontmantelingshal zullen we twee Boeings 737 achter elkaar kunnen plaatsen. Ze worden er in een continu proces ontmanteld: de vliegtuigen komen aan de ene kant langs de grote poort binnen en de onderdelen gaan buiten langs de andere kant.”

Volledige recyclage nastreven

Vliegtuigen die niet meer luchtwaardig zijn, worden vandaag tijdelijk geparkeerd tot ze opnieuw in gebruik mogen worden genomen. Maar dikwijls is de afdanking definitief. Interessante onderdelen, zoals de motoren, worden er nog wel afgehaald, maar uiteindelijk belanden meestal de vliegtuigen op een openlucht vliegtuigkerkhof. 

Aerocircular maakt zich sterk dat het vliegtuigen bijna volledig kan recycleren. “We streven een volledig gesloten circuit na. We werken hiervoor nauw samen met onderzoeksinstellingen, universiteiten en ook productontwikkelaars. Wij willen immers verder gaan in de recyclage en upcycling van de materialen en componenten dan andere (internationale) bedrijven binnen de sector. Die richten zich voornamelijk op de componenten die nog luchtwaardig kunnen gemaakt worden.”

Herbruikbaar onderdelen voor de luchtvaartindustrie moeten trouwens voldoen dan aan de EASA part 145-standaard (European Aviation Safety Agency). Aerocircular zal hiervoor samenwerken met Lufthansa Technik. De gerecycleerde onderdelen en materialen blijven eigendom van de vliegtuigeigenaar. Aerocircular kan ze (tijdelijk) opslaan en naar de gewenste bestemming verzenden. Ook de onderdelen die niet meer bruikbaar zijn in de luchtvaart krijgen zoveel mogelijk een andere, circulaire bestemming.

50 toestellen per jaar

Aerocircular beschikt over een milieuvergunning om vijftig toestellen per jaar te ontmantelen. Dat klinkt ambitieus, maar volgens Toon Wassenberg worden er wereldwijd jaarlijks zo’n achthonderd vliegtuigen met meer dan honderd zitplaatsen afgedankt. “Dit aantal is zelfs nog booming. Er komen immers heel veel nieuwe toestellen op de markt. De komende twintig jaar zullen er naar verwachting niet minder dan 15.000 vliegtuigen aan de kant worden gezet.”

Meer info: www.aerocircular.green

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.