AB InBev, Delhaize en Coca-Cola combineren flessentransport

De afgelopen maanden namen AB InBev, Coca-Cola European Partners en Delhaize deel aan een proefproject van CHEP Benelux om hun transport van volle en lege flessen te combineren. Door de ritten tussen drie distributiecentra samen te organiseren, bleek dat er zowel op transportkosten (15 procent) als op CO2-uitstoot (10 tot 15 procent) kan worden bespaard.

25 mei 2018
Coca Cola 3319406 1920

Het project werd georganiseerd door het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL) en palletverhuurbedrijf CHEP Benelux. Coca-Cola levert vanuit Chaudfontaine grotendeels recycleerbare petverpakkingen aan Delhaize, terwijl AB InBev vanuit Jupille vooral glazen verpakkingen levert die later opnieuw gevuld worden. Normaal gebeurt dat via enkele ritten, maar tussen maart en mei 2018 werd het transport van Coca-Cola, AB InBev en Delhaize gecombineerd.

Onevenwicht

Uit een analyse van VIL blijkt dat het transport van volle bierflessen en hun leeggoed onevenwichtig verloopt. “Bij promoties, zoals 2+1 bakken gratis, neemt dat onevenwicht toe”, zegt Peter Lagey, manager bij VIL. Daardoor worden er extra vrachtwagenritten ingepland. Die extra ritten vormen niet alleen een belasting voor het milieu, maar verhogen ook de transportkosten van de bierbrouwer.

Jupille en Chaudfontaine liggen maar tien kilometer van elkaar. Bovendien werken beide producenten met dezelfde transporteur, maar die kon de ritten niet combineren omdat de opdrachten volledig los van elkaar werden gegeven. VIL gaf daarom CHEP de opdracht om de transportstromen te analyseren en mogelijke optimaliseringen voor te stellen.

Besparingen

“Tijdens het proefproject reed elke dag een volle vrachtwagen tussen Chaudfontaine, Ninove en Jupille. Slechts tijdens één rit was de vrachtwagen leeg”, zegt Lagey. Het aantal kilometers dat de vrachtwagen leeg rondreed, werd zo gereduceerd tot amper drie procent. Op financieel vlak komt dat neer op een besparing van vijftien procent op de totale transportkosten. “Het rechtstreekse voordeel voor het milieu en het verkeer is enorm: een CO2-reductie tussen tien en vijftien procent”, voegt Patrick Van Daele, sustainability & collaboration manager bij CHEP eraan toe.

Dankzij de positieve resultaten denkt CHEP Benelux al aan een volgende fase. Daarbij willen ze ook andere bedrijven betrekken, grotere vrachtwagens inzetten en alternatieve transportmiddelen, zoals de trein, uitproberen.

Bron: Gondola

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!