Aantal biologische runderen in Vlaanderen stijgt spectaculair

De Vlaamse biolandbouw deed het in 2017 erg goed. Zowel het areaal, het aantal bedrijven als de bioconsumptie gingen erop vooruit. Vooral in de dierlijke sector was de stijging frappant, tot 68 procent bij de rundveestapel. Dat blijkt uit het jaarlijks rapport over de biolandbouw. 

Margot Kennis | 16 mei 2018
Cows 2631523 340

Het bioareaal (het totaal van biologisch en omschakelingsareaal) besloeg aan het einde van 2017 7.367 hectare. Dat is goed voor een stijging van zes procent tegenover 2016. Vandaag maakt het bioareaal circa 1,2 procent uit van het Vlaamse landbouwareaal. 

Steeds meer biologisch melkvee

Het aantal biologische landbouwbedrijven zit eveneens in de lift. Hun aantal steeg in 2017 van 430 naar 468, goed voor een toename van bijna negen procent. In 2017 hielden 145 van de 468 biolandbouwbedrijven een biologische veestapel (al dan niet gecombineerd met plantaardige teelt). Dat betekende een groei van twaalf procent tegenover 2016. 

Net als het voorgaande jaar boerde vooral de melkveehouderij er in 2017 sterk op vooruit. Twaalf biologische melkveebedrijven schakelden volledig over op biologische productie. Daardoor verdubbelde het aantal biomelkkoeien ruimschoots tegenover 2016. De totale biologische rundveestapel groeide met 68 procent. Ook de biologische varkensstapel ging erop vooruit, met veertig procent.

Europese tendens

De aangroei van de Vlaamse biologische rundveestapel kadert binnen een Europese tendens. In 2016 steeg het aantal biorunderen in de EU met bijna acht procent. Vlaanderen ging er dat jaar met 23 procent op vooruit, maar daar hoort wel een kanttekening bij. Biologisch gekweekte dieren maken immers 4,5 procent uit van de totale veestapel in de EU, terwijl dat aandeel in Vlaanderen op nauwelijks een halve procent ligt.

Ook de Vlaamse consument vindt steeds vaker de weg naar biologische producten. De bioconsumptie was in 2017 goed voor 284 miljoen euro. De bestedingen aan biologische versproducten stegen tot 193 miljoen euro, goed voor een groei van elf procent. De klassieke supermarkt blijft het grootste biokanaal. De sterkste groeier is evenwel de zogenoemde hard discount, zoals Aldi en Lidl. 

Het volledige rapport kan u hier lezen.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!